Sunday, January 16, 2011

PERISAI API NERAKA

Kisah Tauladan ke-13


Seorang lelaki ketika sedang melakukan ibadat wuquf di Padang Arafah, di tangannya tergengam 7 ketul batu sebagai kesaksian terhadap Allah dan RasulNya. Sebelum tidur, lelaki itu mengucap 2 kalimah syahadah. Suatu malam ketika sedang tidur, dia bermimpi seakan-akan kiamat telah tiba. Di sana dia dihisab dan dijatuhi hukuman masuk ke neraka. Lalu diringkan malaikat Zabaniah menuju ke neraka.


Apabila sampai di neraka, malaikat di bahagian azab cuba mencampakkannya tetapi gagal. Ini kerana di tangannya ada seketul batu yang pernah dibawa semasa melakukan wuquf.


Kemudian malaikat mengiringnya ke pintu kedua. Di sini pun malaikat gagal mencampakkannya lelaki itu ke dalam neraka. Batu yang bergengam di tangannya menjadi penghalang. Begitulah seterusnya sehingga genap 7 pintu neraka.


Akhirnya malaikat membawanya ke Arasy. Malaikat melaporkan kepada Allah. “Ya Allah! Kami tidak mampu mencampakkan hambaMu ini ke dalam neraka. Sesungguhnya engkau lebih mengetahui tentang hambaMu ini.”


Allah berfirman kepada lelaki itu, “Wahai hambaku! Adalah batu-batu yang kau gunakan untuk bersaksi dengan kalimah syahadah sewaktu engkau menjalankan ibadah wuquf itulah yang menolongmu. Ia tidak mensia-siakan haqmu? Aku juga tidak akan mensia-siakan haqmu. Masukkan hamba ini ke syurga.


Ketika membawa lelaki tersebut ke syurga pintunya sedang tertutup. Lalu datanglah penyaksian kalimah syahadah, lantas pintu syurga itu terbuka dan masuklah dia ke dalam syurga. Dia kekal di dalamnya.


Pengajaran

1.Janji Allah adalah benar.

2.Allah tidak akan berlaku zalim sama sekali terhadap hambaNya.

3.Setiap amalan yang kita kerjakan sewaktu di dunia akan dibalas walau sekecil zarah sekalipun.

4.Syurga hanyalah untuk mereka yang beriman dan beramal soleh, adapun neraka untuk mereka yang ingkar dan derhaka kepada Allah s.w.t.


Mohd Ubaidillah Al-Musawi

Adaptasi Karya Al-Faqir I

Koleksi Al-Qisah 40


No comments:

Post a Comment

Al-Qisah © 2008 Template by:
SkinCorner