Saturday, August 15, 2009

Muqaddimah

الحمد لله رب العالمين، نحمده ونستعينه ونستهديه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، من يهد الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي الله، أشهد أن لا اله إلا الله وأشهد أنّ محمد رسول الله، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.

أما بعد،

Tujuan blog ini dihasilkan adalah untuk mengumpulkan cerita-cerita lama yang sudah tidak berlegar lagi dalam kehidupan kita. Kebanyakan cerita ini berguna untuk kita semua namun jarang yang kita dengar. Moga-moga kita mendapat manfaat yang besar daripada blog ini dan dinilai oleh Allah s.w.t.

Cerita-cerita yang terkandung di dalam blog ini, banyak berkisar tentang kelebihan yang Allah anugerahkan kepada hamba-hambanya dalam membenarkan agama Islam dan perjuangan mereka. Banyak pengajaran di dalam blog ini yang dapat kita ambil dan mengaplikasikannya dalam kehidupan sejagat. Buat pengetahuan semua, disebalik penghasilan blog ini, ana menggunakan banyak rujukan. Dengan harapan blog ini benar-benar berguna buat kita semua.

Diharap cerita yang dihimpun ini, dapat menarik minat anda sekalian untuk membacanya dan disebarkan kepada teman-teman lain. Ini adalah kerana pengetahuan yang kita miliki, jika disebarkan kepada yang lain pasti ganjarannya berlipat ganda di sisi empunya langit dan bumi ini. Ini buku pertama yang ana karang sebagai permulaan penglibatan dalam bidang penulisan. Dan adik2 yang meminati kisah2 tailadan hendaklah menjadikan blog ini sebagai wadah harian atau mingguan agar masa kita terisi dengan perkara2 yang bermanfaat.

Paling kurang, blog ini sedikit sebanyak dapat mendedahkan kepada kita beberapa tokoh yang mungkin jarang kita dengar. Maka suka di sini aku memperkenalkan nama mereka yang banyak itu. Paling kurang kita tahu nama mereka meskipun tidak secara mendalam. Mungkin dengan mengenali nama mereka, kita menjadi seseorang yang ingin tahu tentang latar dan sejarah hidup mereka. Siapa tahu, kita juga bakal menjadi golongan yang bergelar ulama-ulama yang muktabar. Semua itu tidak mustahil.

Pertama, tokoh yang digelar sebagai sahabat Rasulullah : Abu Bakar As-Siddiq, Uthman Bin Affan, Umar Bin Al-Khattab, Ali Bin Abi Thalib, Talhah, Abu Ubaidah Bin Jarrah, Bilal Bin Rabbah, Saad Bin Abi Waqas, Said Bin Zaid, Zubair Bin Al-Awwam, Ammar Bin Yassir, Abdul Rahman Bin Auf, Abu Sufian, Anas Bin Malik, Abu Huzaifah Al-Ghifari, Abu Hurairah, Khubaib Bin Ali, Zaid Bin Ad-Danas, Abdullah Bin Thariq, Ibnu Abbas, Muaz Bin Jabal, Khalid Al-Walid dan banyak lagi.

Kedua, tokoh yang dikenali sebagai para sufi atau wali Allah : Sufyan Ath-Thauri, Rabiatul Adawiyah, Hassan Al-Basri, Ibrahim Bin Adham, Harith Al-Muhasibi, Junaid Al-Baghdadi, Zunnun Al-Mishri, Abu Sulaiman Ad-Darami, Abu Bakar As-Syibli, Abu Yazid Al-Bustami, Jalaluddin Ar-Rumi, Al-Qusyairi, Abul Ala Al-Hadrami, Al-Hallaj, Ibnu 'Arabi, Fudhail Bin Iyadh, Ibrahim Al-Khauwash, As-Syibli, Sumnun, Malik Bin Dinar, Sari As-Saqathi, Syah Bin Syuja', Ibnu Atha', Syaqiq Al-Balkh serta banyak lagi.

Ketiga, tokoh yang digelar sebagai Imam-Imam yang muktabar : Imam As-Syafie, Imam Abu Hanifah, Imam Ahmad, Imam Malik, Imam Al-Ghazali, Imam Ibnu Hajar Al-Asqolani, Imam At-Tirmizi, Imam An-Nawawi, Imam As-Suyuti, Imam At-Tibrabi, Imam Zaidiyyah, Imam Bukhari, Imam Muslim dan banyak lagi.

Keempat. Tokoh melayu yang digelar sebagai wali Melayu : Tun Tulis, Muhammad Said Al-Linggi, Tok Ku Paloh, Muhammad Nor Al-Khodili, Tuk Kenali, Tuan Hussein Kedah Al-Banjari, Haji Abdul Rahman Limbong dan Tok Janggut.


Yang benar,

……………..

(Mohd Ubaidillah Bin Deraman)

No comments:

Post a Comment

Al-Qisah © 2008 Template by:
SkinCorner